NEDĚLE 18. - 20,00 HODIN - OKRESNÍ PŘEBOR - POSLEDNÍ ZÁPAS PEPIKA HNÁTKA

Okresní přebor 5

Komedie
Česko, 2012, 102 min
Režie: Jan Prušinovský
Hrají: Miroslav Krobot, Ondřej Vetchý, Luděk Sobota, Jaroslava Pokorná, David Novotný, Jakub Kohák, Pavel Kikinčuk, Leoš Noha, Jan Hartl, Pavla Beretová, Lukáš Langmajer, Ladislav Hampl, Petr Franěk, Norbert Lichý, Jaroslav Plesl, Jarmil Škvrna, Marika Procházková
Vstupné: 70 + 1 Kč

Okresní přebor 2
OKRESNÍ PŘEBOR - POSLEDNÍ ZÁPAS PEPIKA HNÁTKA

Film vychází z populárního televizního seriálu Okresní přebor. Jak sám název naznačuje, ve filmu se objeví legendami opředená postava trenéra s licencí - Josefa Hnátka. Protože v samotném seriálu se tento muž vyskytoval pouze jako popel rozprášený na houslickém hřišti, rozhodli se tvůrci, že ho divákům představí i ve své živoucí podobě. Příběh celovečerního filmu je tak situován do doby jeho života a rozehrává dilema muže, pro něhož je fotbal celý jeho život. Dokonce víc než život. Titulní roli houslické persóny ztvární divadelní režisér, umělecký šéf pražského Dejvického divadla a příležitostný herec Miroslav Krobot. …

oooo O oooo

OKRESNÍ PŘEBOR - POSLEDNÍ ZÁPAS PEPIKA HNÁTKA

RECENZE

čtvrtek, 29. března 2012

Okresní : přebor jako film pro lidi

Pepik Hnátek se vyskytoval v povědomí divácké veřejnosti dosud jen v podobě popela, rozptýleného na středovém kruhu houslického fotbalového hřiště podle posledního přání tohoto zasloužilého trenéra místního mužstva. Divácký veřejnost byla televizní - a o tom, jak vlastně Hnátek zemřel, tři roky po uvedení seriálu TV Nova Okresní přebor vypráví film Jana Prušinovského. Než jsem se dostala k tomu ho vidět (tedy až na včerejší premiéře, kvůli nedobrovolnému zanedbání novinářské projekce vinou jiné práce), nabral filmový Okresní přebor statut "nejlepší české komedie za posledních deset let".

Navzdory halasnému "fotbalovému" nadšení premiérového publika i některých recenzentů (které nepochybně předjímá přijetí filmu nejširší veřejností coby zábavné komedie) ovšem o žádnou velkou taškařici nejde. Na rozdíl od seriálu (na kterém měl Prušinovský lví podíl jako spoluscenárista a spolurežisér) se tu "jen" pojednává o smutných věcech prostřednictvím komediálně vyhlížejícího vyprávění. V tom jsou ovšem použity osvědčené prvky současných českých veseloher (hlavně snadno zapamatovatelné "hlášky" a komediální herecké celebrity).

Seriál jsem sledovala jen periferně a fotbal mi neříká naprosto nic, takže jsem ideální divák, kterého naprosto nemůže oslovit něco jako filmový prequel k populárnímu seriálu, vyprávějící o tom, kdo byl onen Hnátek a jak vlastně zemřel. Co se ovšem nestalo: Okresní přebor (říkejme mu tak, i když v kinech získal košatější, uživatelsky ovšem nepřátelský název) mne bavil a pochopila jsem snad i většinu "fotbalových" vtipů a narážek. Prušinovský je totiž ve svém druhém filmu (na rozdíl od toho prvního, František je děvkař, který se zase tolik nepovedl) velmi laskavý i k fotbalovým neznabohům mého typu.

To jen zvýrazňuje skutečnost, že Okresní přebor je ryzím "lidovým" filmem - v tom nejlepším smyslu tohoto slova. Kdybych chtěla použít slovo nelaskavé, napsala bych "populistickým" - což používám třeba ve vztahu k tvorbě Jiřího Vejdělka (a obecněji filmům producenta Tomáše Hoffmana). Právě od Vejdělkových filmů, které jsou v současnosti spolu s díly Marie Poledňákové nejvýraznějšími představiteli líbivého všelidového trendu, se ovšem Okresní přebor liší: má totiž vkus, nápady a vnitřní soudržnost a při jeho sledování se za tvůrce a herce nestydíte. Což je v českém (nejen komediálním) filmu považováno bohužel skoro za zázrak.

Prušinovského snímek přitom dost líbivě vyhlíží: působí nevídaně přirozeně a diváci v kině si, stejně jako ti televizní, mohou snadno myslet, že se tady vypráví o nich a o jejich slabostech, propadech a zlovolnostech, jež jsou zase jednou shledány zanedbatelnými či přímo roztomilými. Právě to je sice příznačné i pro zmíněný populistický trend - pročež bývá celkem právem obviňovaný z amorálnosti či cynického kalkulu. Takové přídomky ovšem s Prušinovského filmem dohromady vůbec nejdou: je sice vymyšlený (a to dobře), ale bez cynismu. Postavy jsou sice vesměs pěkní parchanti nebo trapáci, ale přitakáno jim není: každá hajzlovina, omyl, posedlost a zbabělost je zviditelněna tím, že má negativní dopad na okolí. I v "chlapáckém" prostředí amatérských fotbalistů - venkovanů jsou zachovány přirozené proporce. To se týká i fotbalu samotného, který je pouze tak dobrý (ve smyslu sportovním) i "dobrý" (ve smyslu morálním), jak je hrán.

Postava stárnoucího trenéra Pepika Hnátka, ze kterého posedlost fotbalem udělala osamělého asociála jak ve vlastní rodině, tak ve vlastním mužstvu, je samozřejmě extrémní (i když on ten Luňák v podání Ondřeje Vetchého se taky vybarví jako pěkný hajzl). Postava, která by v původním anekdotickém prostoru seriálu ani nemohla existovat, je ovšem prakticky "mrtvým mužem" ve stylu klasického westernu (jak ostatně připomíná v rozhovorech sám režisér): její zaťatost, zaslepenost a fanatická důslednost je sebevražedná ještě dřív, než ho dostihne na chodníku před vlastním, "fotbalově" pomalovaným plotem první infarkt. Nesnesitelný Hnátek se chová hnusně ke všem kolem včetně vlastní ženy, opakovaně ignoruje svůj povážlivý zdravotní stav - a po zásluze je za to potrestán smrtí.

Jde ovšem přece jen o víc než jen o anekdotu o "fotbalovém srdíčku": přivlastnit si jako divák tohoto "Pepika" totiž moc nejde. Výborný Miroslav Krobot ho hraje svým vnitřně komplikovaným, nesentimentálním, minimalistickým způsobem jako nesnesitelného dědka. Hnátek se tak liší od krobotovských charakterních postav Aloise Nebela nebo Domu, které nakonec našly cestu k lidem kolem sebe. Přišít mu statut "správňáka" nelze (i když se - obávám se - ve všeobjímajícím "fotbalovém" přijetí filmu se tenhle důležitý rys ztratí). I o Hnátkovi ovšem platí, že ho režisér má rád (stejně jako všechny ostatní postavy i samotný fotbal) - takže se nakonec nekoná kupříkladu žádná sžíravá satira na malichernost a malost ve starém dobrém stylu Miloše Formana.

Je to podle mne jenom dobře: nevidím důvod, proč by se české filmy pořád měly dostávat do extrémů a buď měly něco satiricky tepat, nebo něco licoměrně chválit (protože na české realitě přece nic pěkného není, že?). Hnátek je samozřejmě nostalgická postava a celý film se odehrává v jakémsi bezčasí - je ovšem složitou, leč přirozenou součástí filmu, který působí přirozeně - a je vcelku v pořádku takový, jaký je. Doufám, že Prušinovský natočí ještě hodně dalších takových "komedií desetiletí".

ALENA PROKOPOVÁ

oooo O oooo

 Recenze: Okresní přebor: Poslední zápas Pepika Hnátka - 90%

Poloamatérské venkovské fotbalové mužstvo se snaží vypořádat se svým nesmlouvavým bručounským trenérem (Miroslav Krobot). A ten se snaží vypořádat s tím, že potřebuje rychle a nutně transplantaci srdce, což znamená, že buď nebude moct být nějakou dobu u tréninku, nebo umře. Každopádně ale o této skutečnosti nehodlá nikomu říct.

Především považuji za svou povinnost upozornit vás, že 1) se vůbec nezajímám o fotbal (ale opravdu vůbec), a 2) jsem nikdy neviděl ani sekundu seriálu "Okresní přebor", se kterým tento film zřejmě nějak souvisí. Znamená to, že má recenze tím možná bude zkreslená, pravděpodobně k horšímu.

Nícméně:

Vážení čtenáři, konečně se to po letech stalo, a vznikla skvělá česká komedie!

Opět se tím utvrzuji, že co činím, to dobře činím, a že i když se občas objevily filmy, které vyčuhovaly nad českým průměrem, skutečná špice byla mnohá léta nedosažena. Jaké si pamatujete dobré české komedie z posledních pěti let? Já pouze U mě dobrý, Vratné lahve a Největší z Čechů - a to ještě můžeme debatovat o tom, zda to byly komedie, nebo v první řadě něco trochu jiného.

Každopádně, OK:PZHP je v první řadě komedie, a je zábavnější, než všechny výše zmíněné.

Hodně se jistě bude mluvit o Miroslavu Krobotovi, který ztvárnil tak skvělou postavu, že každá sekunda její přítomnosti na plátně je zábavná. I když nic neříká a nic nedělá. Nejde ale jen o Krobota, ale o všechny ostatní, kteří kteří mají výborný komediální timing když říkají výborně vypointované hlášky ve výborně napsaných scénách. Film se dotkne i jistých velmi vážných věcí (asi není spoiler, když prozradím, že jde o prequel seriálu a v seriálu Krobot nevystupuje), ale jsou zvládnuty veskrze bravurně a působivě, včetně konce, který je zvládnut tak skvěle, že jsem v něco podobného vůbec nedoufal. Ve filmu jsou tuny výborných hlášek, které vám ale mohu těžko tlumočit, protože jejich vtipnost je většinou založena na tom, že jsou proneseny tou přesně správnou dikcí.

Režisér a scenárista filmu Jan Prušinovský předtím natočil komedii František je děvkař (úplně jiný František!), která mě nijak příliš nezaujala, a nějaké televizní věci, které jsem neviděl (včetně seriálu "Okresní přebor").

Každopádně, nepamatuju si, že by se mi kdykoliv od revoluce na českém filmu stalo, že bych se každých pár minut hlasitě smál (a navíc na místech, kde jsem se smát měl).

Běžte prosímvás všichni na tenhle film několikrát, protože jeho tvůrci musí natočit něco dalšího, a řekněte o něm všem ostatním, protože lid potřebuje vědět, že byl klamán, a že ostatní české komedie nejsou takhle dobré.

K dokonalosti pár věcí chybí (některé dějové podlinky jsou načrtnuty a vyřešeny až příliš stručně), ale rozdíl oproti ostatním českým komediím posledních nejméně pěti let je naprosto markantní. Takže to opravdu není o hercích ani o penězích - je to opravdu hlavně o scénáři a režii, a většina českých tvůrců to opravdu neumí.

František Fuka

Okresní přebor

Okresní přebor 1

Okresní přebor 1

 
Okresní přebor 2

Okresní přebor 2

 
Okresní přebor 3

Okresní přebor 3

 
Okresní přebor 4

Okresní přebor 4

 
Okresní přebor 5

Okresní přebor 5

 
Okresní přebor 6

Okresní přebor 6

 
Okresní přebor 7

Okresní přebor 7

 
Okresní přebor 8

Okresní přebor 8

 
Okresní přebor 9

Okresní přebor 9

 
Okresní přebor 10

Okresní přebor 10

 
Okresní přebor 11

Okresní přebor 11

 
Okresní přebor 12

Okresní přebor 12

 
Okresní přebor 13

Okresní přebor 13

 
Okresní přebor 14

Okresní přebor 14

 
 
Vytvořeno 24.10.2012 17:56:03 | přečteno 2268x | kino
load