NEDĚLE 14. - FILMOVÝ KLUB - 20,00 HODIN - Paříž-Manhattan

Komedie / Romantický / Drama
Francie, 2012, 74 min
Režie: Sophie Lellouche
Scénář: Sophie Lellouche
Hrají: Alice Taglioni, Patrick Bruel, Marine Delterme, Louis-Do de Lencquesaing, Michel Aumont, Yannick Soulier, Mary-Christine Adam, Arsene Mosca, Woody Allen
Paříž-Manhattan
Hraný debut mladé francouzské režisérky Sophie Lellouche narušuje strukturu současné hollywoodské romantické komedie a přináší inteligentní, půvabnou, a zároveň vtipnou obdobu tohoto oblíbeného filmového žánru. Přináší příběh svobodné svérázné lékárnice Alice, která nachází únik ze samoty ve filozofických filmech Woodyho Allena. V nich totiž dokáže najít odpověď na všechno. Když potká Vincenta, dokonalého partnera, zdá se, že konečně našla lásku svého života. Avšak seznámí se i s Victorem, který doposud neviděl ani jeden Allenův film, ale převrátí její život naruby. Který z nich je tedy ten pravý?(oficiální text distributora)
oooo O oooo
Recenze: Paříž-Manhattan
11.02.2013 21:15 | Rubriky: Recenze | napsal: novoten
Recenze: Paříž-Manhattan
Romantická komedie o ženě, která své trable probírá s Woodym Allenem.
Malých milých filmů o hrdinkách, které ne a ne najít své životní štěstí, dokud nepotkají na první pohled dokonalého partnera, jsme všichni viděli už spoustu. Některé vydařené, některé méně a na některé bychom nejraději úplně zapomněli. Tentokrát jsme ale i přes pozitivně laděný plakát, příjemnou hudbu v úvodních titulcích a sympatickou hlavní hrdinku v trochu jiné lize. Paříž-Manhattan totiž není obyčejná romantická komedie.
Hlavní hrdinka Alice (Alice Taglioni) žije sama. Na chlapy má v životě smůlu. Buď jí je někdo přebere, nebo se jedná o nepoužitelné panáky, kteří jí ani nestojí za druhé rande. Proto většinu všedních večerů skončí po celodenní práci v lékárně doma ve své posteli, kouká na plakát svého idolu Woodyho Allena, mluví na něj, řeší s ním své problémy a plakát jí Allenovým hlasem pomocí citátů z jeho filmů odpovídá. Ano, Alice totiž miluje filmy a nejvíc ty, které natočil tenhle obrýlený mužík. Proto ať už se jedná o Annie Hall, Manhattan nebo Výstřely na Broadwayi, tak před ní není radno říkat, že Allenův humor je divný, trapný nebo nevtipný.
A právě tady tkví největší kouzlo celého snímku. Pro nás všechny filmové fanoušky, fajnšmekry a maniaky je tato část Aliciny osobnosti bodem, díky kterému nám bude francouzská jednohubka blízká. Vždyť kdo z nás někdy nehledal odpověď na nějakou palčivou životní otázku právě ve svém oblíbeném filmu? Neobdivoval svého hrdinu za to, jak se z nepříjemné dramatické situace vyvlékl a přál si přitom, aby se jemu podobné štěstí taky přihodilo?
Neznámá režisérka Sophie Lellouche je na tom očividně zcela stejně a do svého snímku, který nejen natočila, ale sama si ho i napsala, tuhle touhu promítla. Onu srdcovou cinefilskou nit přitom umně navlékla na hlavní příběhovou linku, ve které Alice potkává Victora (Patrick Bruel), odborníka na alarmy a praktického chlapa, který nikdy v životě žádný film Woodyho Allena neviděl. Mohlo by se zdát, že právě tímhle spojením propadne snímek několika obvyklým žánrovým klišé, ale není tomu tak. Žádná situace není čistě předvídatelná a několik drobných dějových otazníků je vždy doprovázeno několika přesně padnoucími vtípky, zejména v podání bodrého Alicina otce.
Paříž-Manhattan tak do kin přichází trochu jako rarita. Svou kratičkou stopáží horko těžko přesahuje hodinku a čtvrt a přitom stihne příjemně rozčísnout obvyklá žánrová pravidla a vyvolat úsměv na tváři, který opravdu jen tak nesleze. Ať už vám ho vykouzlila uštěpačná Alice a její cesta za štěstím nebo jen fakt, že doma také mluvíte na plakát. A je úplně jedno, jestli na něm je Woody Allen, Darth Vader nebo Kristen Stewart.
Verdikt
Nečekaná pozitivní pecka, o které jste možná až do této recenze neslyšeli. Upovídaná Alice Taglioni září ve filmu, který byl natočen pro všechny filmové fanoušky a který vás pozitivně naladí humorem, romantikou i nostalgií.
oooo O oooo
Recenze - Paříž-ManhaTtan
PAŘÍŽ – MANHATTAN si rozkošně pohrává s kouzlem Woodyho Allena
připravil TOTAL FILM 4. Únor 2013
Francouzi to prostě umí. Přestože se Paříž – Manhattan asi nezařadí mezi klenoty francouzských komedií, jedno se filmu režisérky Sophie Lellouche musí přiznat. Mistrně odkoukala základy allenovských komedií. Každá z postav má svou podstatu a i ten, kdo je looser je vlastně svébytná bytost hodná pozornosti a hlubšího zkoumání. Alice (Alice Taglioni) je mladá, krásná a miluje svou práci lékárnice. Jediný problém je v tom, že je stále sama. Raději hledá útočiště u svého oblíbeného Woodyho Allena a odolává tak nátlaku rodiny, aby si někoho našla. Nicméně je možné, že setkání s Victorem (Patrick Bruel) vše změní…
Příběh filmu se točí kolem plakátu Woodyho Allena, který má Alice v pokoji (ten roztomile z plakátu promlouvá s nadhledem a vtipem k Alici a občas jí i poradí), Victora, jejího pozdějšího nečekaného nápadníka,jinak také výrobce alarmů, a bláznivé Aliciny rodiny.
Sám Woody Allen se dokonce ve filmu v poslední čtvrthodině fyzicky objeví a posune nenuceně děj k zářnému happy endu.
Francouzské romantické komedie si narozdíl od těch amerických dokáží udělat legraci samy ze sebe. Shodit podstatu romantických slátanin a vykreslit charaktery jednotlivých postav skutečně barvitě.
Kouzelnou kapitolou filmu je Alicina rodina. Velmi společenská, velmi složitá, se svými kostlivci ve skříni (matčin alkoholismus).
Sami členové rozvětvené lékárnické rodiny o sobě prohlašují, že jsou blázni. Alicin otec (Michel Aumont) všude rozdává dceřiny vizitky a poněkud netypicky se jí snaží “udat”. Alice není totiž příliš společenská, její atraktivnější sestra jí vyfoukne vysněného partnera a dívka s neúspěchy v lásce postupně rezignuje.
Paříž - Manhattan (foto: Film Europe)
Její skutečný a zásadní nápadník o ni viditelně nestojí, ale dva natolik rozdílní lidé si k sobě nakonec cestu najdou.
Paříž – Manhattan má v sobě nespočet velmi úsměvných a vtipných scén. Je to opravdu velká oddechovka, kterou si příjemně naladěný divák užije dosytosti. A určitě v něm nějaký čas ještě bude rezonovat.
Pozitivní je, že by snímek sám o sobě fungoval i bez zakomponování Woodyho Allena do děje. Režisérka dokázala tuto superhvězdu nadávkovat tak, aby nenarušila daleko zásadnější postavy a události. Funguje přesně tak jak má. Je úsměvným doplňkem. Aliciným rozverným “šperkem”, který nakonec odloží. Už ho totiž nebude potřebovat. Má Victora.