NORMALIZACE ČESKOSLOVENSKÉ KINEMATOGRAFIE
NORMALIZACE ČESKOSLOVENSKÉ KINEMATOGRAFIE
Normalizace československé kinematografie probíhala paralelně s celospolečenskými,
tzv. konsolidačními kroky, které po invazi vojsk Varšavské smlouvy v srpnu 1968 začalo
prosazovat nové vedení komunistické strany v čele s Gustavem Husákem. Podobně jako
v jiných odvětvích také v českém filmovém prostředí docházelo k zásadním systémovým a
personálním změnám. Jejich cílem bylo uplatnit nad výrobou filmů přísnější ideologickou
kontrolu, z níž se v předchozích letech vymaňovala především mladší generace režisérů, těšící
se velmi vstřícnému přijetí na zahraničních festivalech.
Normalizace kinematografického oboru prakticky začala v září 1969 jmenováním
Jiřího Purše ředitelem Československého filmu. Po tomto aktu došlo k výměnám na
ředitelských postech u většiny významných podniků. V rámci Filmového studia Barrandov
byl zrušen tehdy velmi dobře fungující systém výrobních skupin (vedoucím jedné z nich byl
Pavel Juráček). Rychle proběhla ideologická revize rozpracovaných projektů. Několik právě
dokončených hraných titulů, které neprošly tímto sítem, se vůbec nedostalo do kin, mj.
SMUTEČNÍ SLAVNOST (r. Zdeněk Sirový), SKŘIVÁNCI NA NITI (r. Jiří Menzel),
VŠICHNI DOBŘÍ RODÁCI (r. Vojtěch Jasný). Schvalování nových scénářů bylo
centralizováno. Takřka neomezená moc v této věci připadla ústřednímu dramaturgovi FS
Barrandov Ludvíku Tomanovi, přičemž nejdůležitější hledisko „kvality“ představovala
vstřícnost autorů k oficiální politice vládnoucí komunistické „elity“.
Za těchto podmínek dostávali více pracovních příležitostí přizpůsobivější, ale také
méně talentovaní režiséři, čímž se česká kinematografie v sedmdesátých letech ocitla
v hluboké tvůrčí krizi. Nejnázornější důkaz pokleslé profesionální úrovně kolaborující části
filmařské obce nabízejí tituly, jejichž autoři se snažili laciným a zcela lživým způsobem
„reflektovat“ nedávné události roku 1968 – HROCH (r. Karel Steklý, 1973), TOBĚ HRANA
ZVONIT NEBUDE (r. Vojtěch Trapl, 1975).
Nekontrolované zvůli dosazených úřednických kádrů napomáhala neprůhlednost nově
vzniklé situace, kdy vyřazení talentovaných režisérů z filmové výroby probíhalo skrytým,
neoficiálním způsobem. Většina z nich totiž zůstávala stálými zaměstnanci FS Barrandov
a byla ponechávána ve víře v možnost budoucí profesionální seberealizace. Ovšem opětovně
upravované scénáře nikdy nepostoupily do natáčecí fáze. Když postupně tato strategie
barrandovského vedení vycházela najevo, někteří z postižených tvůrců se rozhodli pro
emigraci (Jan Němec), jiní svolili k natočení politicky kompromisního díla (KDO HLEDÁ
ZLATÉ DNO, r. Jiří Menzel), které jim umožnilo věnovat se v budoucnu zajímavějším
tématům.
Autor textu: Jiří Horníček