Nabídka filmů na SOBOTU 23. ČERVNA 2012 - 20,00 - TOUHA, OPATRNOST

Čína Se, jie
EN název Lust, Caution
Drama / Romantický / Válečný / Thriller
Čína / USA / Tchaj-wan / Hong Kong, 2007, 157 min
Režie: Ang Lee
Hudba: Alexandre Desplat
Hrají: Tony Leung Chiu Wai, Joan Chen, Lee - Hom Wang, Wei Tang, Anupam Kher, Akiko Takeshita, Su Yan
Touha, opatrnost
Film se obrací do historie východní Asie a obsahuje akční sekvence, romantiku i erotiku. Odehrává se v Šanghaji během druhé světové války. Odbojová skupina naplánuje vraždu tamějšího bosse, japonského kolaboranta Yee, kterou má provést mladičká Wang Jiazhi. Jakmile se ale celý podnik rozjede, uskutečnit vraždu není tak snadné. Yee i Wang upadají do tajuplného vztahu, kde jeden nemůže mít druhého a přesto bez sebe nemohou být… V hlavních rolích se představí asijská superhvězda Tony Leung (Stvořeni pro lásku, Hard Boiled, Volavka ad.) a mladá čínská herečka a režisérka Tang Wei. Postavu manželky pana Yee ztvárnila čínská herečka a režisérka Joan Chen, kterou diváci znají z množství západních produkcí (např. Poslední císař). (oficiální text distributora)
oooo O oooo
Touha, opatrnost používá erotiku jako princip vyprávění
21:01 | 18.1.2008 | Aktualizováno | kf
Ta asijská touha svléknout masku civilizovanosti
Recenze –
K popisu toho, v čem je oceňovaný snímek s názvem Touha, opatrnost výjimečný, je nutné prozradit něco, co jinak nepřipravenému divákovi způsobí aspoň mírný šok.
Pravda, možná by na film stačilo poslat kohokoli vnímavějšího naslepo, a nechat na něj působit filigránsky jemnou hru pohledů a slůvek, která se v druhé půli zlomí do příběhu nebezpečně zbujelé vášně.
Rozhodnutí popsat onen zlom jako princip celého vyprávění znamená sice zbavit diváka možnosti být překvapen, ale připraví ho na něco jiného, než napovídají upoutávky. Touha, opatrnost rozhodně není konvenčně uhlazený retrosnímek.
Podobně jako Černá kniha Paula Verhoevena je o válečné okupaci a ženské špiónce z odbojového hnutí, která má dostat vysoce postaveného muže. V Číně 40. let jím není německý důstojník, ale vysoce postavený šanghajský úředník kolaborující s japonskými okupanty.
V Touze, opatrnosti nenajdeme nadsázku a jízlivost jako v Černé knize; nemilosrdné dějiny se tu neprojevují ani tak přes akci kupící více i méně uvěřitelné zápletky. Vše se projevuje spíš přes pocity hlavní hrdinky a patří k režijnímu mistrovství Anga Lee, že ona hnutí duše umí zprostředkovat obrazem.
Mladičká Wong je partou svých revolucionářských kamarádů z divadla přemluvena, aby se vydávala za paničku z vyšších kruhů a svedla pana Yee, jenž na policejním ministerstvu mučí politické vězně.
Už jen zasvěcení Wong do role tajuplně koketní a fiktivní paní Mak ovšem obnáší víc než herecký výkon: jeden ze spolubojovníků ji v rámci přípravy odpaní. A s panem Yee čeká Wong/Mak nikoli neohrabané šťouchání pod peřinou, ale bolestivá a atleticky vyčerpávající cesta nečekaných perverzí.
Ang Lee je neobyčejně přemýšlivý filmař a společně se svým dvorním scenáristou Jamesem Shamusem (Tygr a drak, Hulk, Zkrocená hora) vtiskl dílu rafinovanou strukturu, v níž se začátek protne s koncem, ale většina filmu je vzpomínka, do níž jsme vrženi bez upozornění.
Je to jako partie mahjongu, hry, jejímž pravidlům úplně nerozumíme; přinejmenším film ji nevysvětluje a za klapáním hracích kostek se rozvíjí konverzační hra o tom, kdo co s kým...
Následují naivní politické divadelní hry, které mají burcovat porobené čínské obecenstvo, a postupně se přesuneme ke smrtelně vážné hře na volavku a oběť.
Elegantní prosvětlená stylizace se varovně naruší už scénou, kdy odbojáři zabíjí prvního kolaboranta. Kamera náhle přestane komponovat oku lahodící výjevy, ale roztřese se adrenalinem.Nůž znovu a znovu proniká do břicha a "padouch" nechce dlouhé minuty umřít. Z hezkého retrofilmu je náhle hongkongsky drastický krvák.
A právě na silných, ale organicky spojených kontrastech je založeno vyprávění. Výbuchy násilí a sexu nejsou samoúčelné, vyjevují nepřipravenost hrdinů.
Vraždou předznamenané sadomasochistické sexuální scény - první přijde až téměř po hodině a půl! - definitivně prolomí dvojnásobnou zdvořilost a odstup postav, které jsou asijsky uzavřené, a navíc přejímají konvence anglických způsobů.
Pro Wong/Mak se tělesný kontakt s panem Yeem znamená, že je něco konečně doopravdy, nejen hra. Respektive je to spíše pravdivá hra, kdy on je ovládající a ona ovládaná. To však platí jen v posteli, jinak podléhá on jí.
Touhu, opatrnost můžeme chápat jako rozšíření hranic současných asijských melodramat (Stvořeni pro lásku od Wonga Kar-waie) o otevřeně násilné prvky, jimiž tamní filmy vynikaly dřív, viz slavnou Koridu lásky Nagisy Ošimy ze 70. let.
Porovnání se nabízí už proto, že hvězda velejemného melodramatu Stvořeni pro lásku Tony Leung v Touze, opatrnosti náhle odhalí u svého upjatého hrdiny nejen penis, ale i temnou stránku osobnosti.
Osmadvacetiletá debutantka Tang Wei je učiněný objev. Na jejím zdánlivě bezvýrazném obličeji dokáží probleskovat odstíny absolutní nevinnosti i dráždivé smyslnosti.
Záběry kopulace ukazují opravdu hodně, nicméně jsou především vyvrcholení dlouho odkládaného. Žánr špionážního thrilleru vytváří napětí svého druhu, které volně předává energii pro napětí erotické.
Touhu, opatrnost se vyplatí sledovat pozorně nejen kvůli fyzickým detailům. Ale i proto, že už dlouho nebyl k vidění tak vytříbený styl a vypravěčská preciznost zachycující dráždivé tajemství, jež svírají ta dvě slova v názvu.
Touha, opatrnost (Lust, Caution), USA, Čína, Tchajwan, Hongkong 2007. Režie Ang Lee, scénář James Shamus, Hui.LIng Wang (podle povídky Eileen Chang), hrají Tony Leung, Tang Wei, Joan Chen, Lee-hom Wang a další. 159 minut. Distribuce Česká premiéra 17. 1. 2008.
oooo O oooo
Film jako partie mahjongu
18. ledna 2008 8:57
Dvojnásobný držitel Oscara Ang Lee se po kovbojské romanci Zkrocená hora vrací zpátky do rodné Asie. V thrilleru Touha, opatrnost se hraje jako o život i o život.
Ang Lee je pozoruhodně univerzální tvůrce. Rodák z Tchaj-wanu s přehledem obsadil mety anglosaské kultury, aniž ztratil kontakt s tou asijskou. V jeho filmografii najdeme austenovské drama Rozum a cit nebo na opačném americkém pólu komiksového Hulka. Nejvýmluvněji o jeho úspěšném rozkročení mezi Asií a Amerikou vypovídají dva Oscary.
V roce 2001 přepral všechny soupeře v kategorii nejlepší zahraniční film jeho výpravný Tygr a drak, který odstartoval renesanci žánru wuxia. Před dvěma lety zase rozpoutal celoamerickou debatu netradiční love story dvou kovbojů v Americe 70. let. Kdo v roce 2006 nemluvil o Zkrocené hoře, jako by nebyl.
V oscarovém klání se nakonec musel Ang Lee sklonit před mnohem konvenčnější skládačkou lidských osudů Crash, ale akademici mu jako chytrá horákyně přiřkli „osobní“ sošku za režii. Tím se ocitl v exkluzivním klubu filmařů, jejichž další titul se prostě automaticky vyhlíží s očekáváním. Za Touhu si vysloužil například Zlatého lva na festivalu v Benátkách.
S žánry a styly experimentující Lee se pustil do epického špionážního thrilleru / drsné love story odehrávajícího se za druhé světové války v Japonci okupované Číně a Hongkongu. Ústřední dvojicí, zmítající se na ose touha–opatrnost, jsou nezkušená, ale nadšená studentka Wang Jiazhi s talentem pro herectví a předstírání a vlivný politik pan Yee, kolaborující s Japonci. Jeden večer plný odbojového nadšení dostane dívka největší roli svého života. Převtělit se do manželky bohatého obchodníka paní Mak a nalákat pana Yeea do pasti atentátu. Co začalo jako studentské dobrodružství, skončí jako nemilosrdný boj o identitu, zachování zdravého rozumu, zápolení s vlastními nečekanými city i animálními vášněmi. A nakonec jako boj o život.
Lee evidentně miluje minimalistické předlohy, které mu můžou nabobtnat pod rukama. U Zkrocené hory to byl novinový článek, u Touhy krátká povídka, která podle režisérových vlastních slov spíš sloužila jako mřížka, do níž společně se scenáristou a dlouhodobým spolupracovníkem Jamesem Schamusem (natočili spolu Ledovou bouři, Hulka...) doplňovali kousky filmového masa. Minimalismus Zkrocené hory vystřídala obrazová i stylová opulentnost (kameraman Rodrigo Prieto odvádí pozoruhodnou práci) rozehraná a stupňovaná ve sto padesáti sedmi minutách. Nekompromisní autor s vizí temných emocí schovaných v melodramatu si trvá na svém extra pomalém tempu nasazeném úvodní dlouhatánskou scénou, kdy paničky včetně paní Mak hrají mahjong. Jde o hru plnou skrytých hrozeb, pnutí, náznaků a potlačovaných útoků, hru, kterou by měl mít pod postelí Valmont přemítající o svých nebezpečných známostech. To, že si Lee dává na čas, sice vytváří napětí, na druhou stranu se jeho lekce z dějin okupované Šanghaje občas vleče.
Režisér tak hraje s divákem svoji vlastní partii filmového mahjongu, ale drtivé vítězství to není. Jeho extra kamenem jsou každopádně tři sexuální scény, o nichž prostě nejde napsat, že jsou to scény milostné. V Americe si za ně od cenzorů vysloužil noční můru všech producentů: označení NC-17. Tedy něco v tom smyslu, že na film musíte s rodiči, i když je vám třicet. (Ne, samozřejmě sedmnáct).
Z mediálního rozruchu, který filmu předcházel, nebylo těžké nabýt dojmu, že se Lee tentokrát pustil nikoliv do thrilleru, ale do pornografie. Přitom sexuální scény, jakkoliv jsou grafické a živočišné, nemají s pornografií nic společného. Jsou nemilosrdnou mocenskou hrou. Soubojem dvou vůlí. Bitevním polem, kde se definuje, co je láska a co ne. Lee se v nich ukazuje jako mistr psychologie, který má odvahu rozehrát ji tímto způsobem.
Extrémů se nebál ani v obsazení hlavních rolí. Proti největší asijské megastar Tony Leungovi postavil debutující Wei Tang, která se rozhodně netopí v Leungově hvězdném stínu. Jako vyždímal fascinující výkon z Heatha Ledgera ve Zkrocené hoře, dovedl i Leunga do nových hereckých teritorií.
Věci jsou bezpochyby krásné jako blyštivý diamant v Leeově noirovém světě, styl je dokonalý, každý vzor na látce perfektní, každý detail promyšlený, ale vládne v něm opatrnost. Lee natočil stylový film, který si nás ale drží od těla. Jako pan Yee zpočátku paní Mak.
Lidovky.cz