Nabídka filmů na SOBOTU 17. BŘEZNA 2012 - 20,00 - JARO, LÉTO, PODZIM, ZIMA ... A ZASE JARO

Jaro, léto 12

Bom yeoreum gaeul gyeoul geurigo bom

Spring, Summer, Fall, Winter... and Spring

Drama / Jižní Korea / Německo, 2003, 98 min

Režie: Ki-duk Kim

Hrají: Yeong-su Oh, Ki-duk Kim, Young-min Kim, Jae-kyeong Seo

 

Jaro, léto, podzim, zima... a jaro

Jaro, léto 4Jaro. Uprostřed jezera v horách stojí malý buddhistický chrám. Starý mnich v něm vychovává malého chlapce jako svého nástupce.

Léto. Dospívající chlapec se zamiluje do dívky hledající v chrámu zdraví. Následuje ji do "skutečného" světa.

Podzim. Dospělý uprchlík hledá v chrámu útočiště před policií: zabil z lásky. Pod vedením svého mistra projde pokáním a pak se vydá do rukou spravedlnosti.

Zima. Muž se vrací, aby se znovu ujal svého poslání. Přijme pod střechu chrámu zoufalou mladou matku a po její smrti se začne starat o osiřelé dítě.

Jaro. Mnich vychovává svého nástupce

Lyrický snímek o plynutí ročních období a lidského života Jaro, léto, podzim, zima a jaro představuje v Kim Ki-dukově kontroverzní tvorbě fascinující obrat bez ztráty umělecké identity i nejosobnějších témat. Postavu mnicha v čase zralosti v něm ztvárnil sám třiačtyřicetiletý tvůrce. Snímek získal Cenu diváků na MFF v San Sebastiánu a svému autorovi vynesl Cenu C.I.C.A.E., Cenu Dona Quijota na MFF v Locarnu. (oficiální text distributora)

oooo O oooo

Jaro, léto, podzim, zima… a jaro

Publikováno: 28.5.2007 - RECENZE

Kim Ki-Dukův filmový esej o koloběhu života je svým způsobem „unplugged“ esencí proslavených autorových dryáků jako Samaritánka, Ostrov, Adresát neznámý,nebo Divá zvěř

Kim Ki-Dukův filmový esej o koloběhu života je svým způsobem „unplugged“ esencí proslavených autorových dryáků jako Samaritánka, Ostrov, Adresát neznámý,nebo Divá zvěř. Pomalý, k přemýšlení vybízející děj, a množství úchvatných scenérií by naopak mohly dílo tohoto korejského mistra přiblížit širšímu artovému publiku, které se Kimovým násilným exhibicím programově vyhýbá.

Jaro, léto, podzim, zima… a jaro se, podobně jako Ostrov (Seom) odehrává na jezeře. Tentokrát jde o malebné, avšak umělé jezírko zapomenuté mezi jako břitva ostrými korejskými vrchy. Na břehu jezera stojí brána. Ti, kdo jí vstoupí, dávají tak nějak mimochodem najevo pokoru – na hladině jezírka pluje domeček, klášterek, a v něm dlí starý buddhistický mnich (Young-su Oh).

Jaro, léto, podzim, zima… a jaro- Jak už název napovídá, příběh začíná na jaře – odchod zimy je časem pro nový život. Přichází zahalená, tedy pošpiněná, nečistá žena a mnichovi zde nechá na výchovu chlapečka, snad syna. Život tohoto mnišského učedníka od dětství do dospělosti a mnichův život od dospělosti ke stáří společně vyplňují pět filmových kapitol, jejichž děj je tak prostý, jak je to jen možné. Absence vypravěčských kudrlinek naznačuje, že prostota je v tomto případě uměním odříkání a meditace, a nikoli neumětelství.

Jaro: Mladý učedníček, opojený vlastní silou, chodí po kraji a uvazuje zvířátkám k tělíčkům kamínky. Starý učitel jej nehnutě sleduje. Přikáže klukovi, aby druhý den zvířátka osvobodil. Některá zemřela. Učitel přiváže kámen ke klukovi.

Léto: Klukovi je ke dvaceti a ohromně se zamiluje do dívky (Yeo-jin Ha), která se přijela do chrámu vyléčit ze svých neduhů. Milenecký vztah utne starý mnich, když poznamená, že dívka už je vyléčená a měla by odjet. Mladík však neodolá vydává se za ní, do světa. Ve světě dojde mladík k úhoně, vrací se do kláštera, avšak ani ořista před Bohem jej nezbaví zodpovědnosti před lidským zákonem.

Při vší noblese projevuje Kim Ki-Duk také neobyčejný cit pro humor a humanitu. Moment, kdy detektivové pomáhají barvit znaky, které předtím musel mladík vyrýt do podlahy, aby se očistil před Bohem, je syntézou obojího.

Jaro, léto, podzim, zima… a jaro se nakonec stalo určitou duchovní očistou i pro Kim Ki-Duka samotného. V poslední kapitole se již dospělý mnich se sochou Buddhy v náručí a tíživým kamenem okolo pasu vypravuje vystoupit na strmou horu a tam provést očistný rituál. Kim sice roli nabízel mnoha hercům, ti však pro nabité diáře odmítali, a tak ji nakonec vzal režisér na sebe. A to je jeden z důvodu, proč je výstup na horu nejsilnějším zážitkem z celého filmu. Během pouti sebou Kim nefalšovaně třískne o led, ve stráni mu ujíždí nohy, klouže, padá a závaží na laně ho neustále strhává z cesty; Jak režisér přiznává, zahrál věci, do kterých by jiné herce nikdy nenutil. Díky buldočí vůli nakonec mnich-Kim dospěje vrcholku skály, kde se setkává se západem slunce. V jediném záběru tak sledujeme upoceného hrdinu při svém vítězství, na vrcholu a zároveň již shlížejícího do chřtánu tmy, tváří v tvář svému konci.

Kimův film však není o moralizování, o vině a smrti. Po zimě totiž přece přichází jaro. Ať už se ho hrdina zúčastní nebo ne, jaro přijde.

Natáčení probíhalo v jihokorejském národním parku, kameru obsluhoval Dong-hyeon Baek, který Kimovi snímal již Pobřežní hlídku (Coast Guard). Elegantní střih zvládl Kim Ki-Duk sám, jak u něj ostatně bývá zvykem.

Šimon Šafránek

 

Jaro, léto, podzim, zima... jaro

Jaro, léto 13

Jaro, léto 13

 
Jaro, léto 5

Jaro, léto 5

 
Jaro, léto 1

Jaro, léto 1

 
Jaro, léto 2

Jaro, léto 2

 
Jaro, léto 3

Jaro, léto 3

 
Jaro, léto 6

Jaro, léto 6

 
Jaro, léto 9

Jaro, léto 9

 
Jaro, léto 4

Jaro, léto 4

 
Jaro, léto 8

Jaro, léto 8

 
Jaro, léto 7

Jaro, léto 7

 
Jaro, léto 10

Jaro, léto 10

 
Jaro, léto 11

Jaro, léto 11

 
Jaro, léto 12

Jaro, léto 12

 
 
Vytvořeno 3.3.2012 21:32:00 | přečteno 2896x | kino
load